Julkalendern lucka 3: Olika bildformat

Visste du att det finns olika bildformat som du kan använda när du fotograferar med din systemkamera? Vilket format du väljer har stor betydelse för hur dina bilder blir och hur du kan använda dem. Så låt oss gå igenom hur det fungerar.

JPG – ett allsidigt bildformat utan större möjligheter
När du köper din kamera är den inställd på att ta bilder i ett bildformat som kallas JPG. JPG är ett väldigt vanligt format och det är det vi oftast använder när vi t ex mailar bilder eller lägger upp dem på Facebook. Det är också det format som du ska använda när du börjar fotografera.

JPG är ett väldigt användbart filformat som passar dig som inte har ambitionen att redigera dina bilder, utan vill kunna använda dem direkt ur kameran. Filerna blir hanterbart stora och du kan ladda upp dem i sociala medier eller printa dem direkt.

MEN: när man tar en JPG-fil “redigerar” och komprimerar kameran den för att försöka göra den optimal vad gäller ljus, svärta, kontrast och färgmättnad. Kameran lägger också på skärpa i bilden, och när kameran är “nöjd” slänger den bort all annan information som fanns i bilden när den togs. Kvar blir alltså en lite mindre fil med bara den information som kameran tycker ska vara där.

Detta innebär att det finns väldigt begränsade möjligheter för dig att påverka bilden efteråt i ett bildbehandlingsprogram. Skulle du t ex ha fotograferat något som blivit alldeles för ljust eller för mörkt i bilden kan du med all sannolikhet inte göra något åt det efteråt eftersom kameran har slängt så mycket information.

RAW – ett “omständligare” bildformat med enorma möjligheter
När du fotograferat ett tag och vill utvecklas och också börja redigera dina bilder för att få full kontroll över dem, kan du med fördel börja använda ett format som kallas RAW.

En bild tagen i RAW går inte att ladda upp direkt i sociala medier och går inte att skicka till en vän för att hen ska spara den i telefonen. En RAW-fil kräver jobb efter fotograferingen för att se bra ut och den tar väldigt stor plats på ditt minneskort. Eftersom kameran inte har redigerat bilden alls upplevs ofta RAW-filen som “dassigare” och mer kontrastlös än en JPG-fil. Bilden är alltså inte färdig, utan behöver redigeras/färdigställas av dig.

När man fotograferar i RAW-format komprimeras bilden inte alls utan all information i filen sparas och finns kvar. Det är därför den blir så stor. Detta innebär att det finns otroliga möjligheter att själv redigera och få bilden precis så som du vill ha den. Du kan “plocka fram” detaljer i partier som blivit alldeles för ljusa (t ex himlar, snö och brudklänningar), du kan “ljusa upp” mörka skuggor (t ex i ett ansikte vänt från solen och i brudgummens svarta kostym), du kan ställa in exakt vitbalans trots att den blev helt fel vid fotograferingstillfället o sv.

När du har redigerat RAW-filen färdigt sparar du den slutligen som en JPG-fil för att sedan kunna använda den i sociala medier eller printa den. Då är det DU som har skapat JPG-filen och inte kameran.

Här kommer två listor på vad som kännetecknar de olika formaten, samt deras för- och nackdelar:

JPG för- och nackdelar:
Passar dig som bara vill fotografera och som inte är intresserad av bildbehandling.

+ Vanligt och väldigt användbart filformat.
+ Mindre filer.
+/- Kameran har “redigerat” och komprimerat bilden (ljus, svärta, kontrast, färgmättnad och skärpa).
+ Bilder i JPG fungerar bra att använda direkt ur kameran.
– Mycket information i bildfilen har kastats bort och går inte att få tillbaka.
– Du har begränsade möjligheter att redigera bilden efter fotograferingen.

RAW för- och nackdelar:
Passar dig som vill ta full kontroll över dina bilder och arbeta med framkallning/redigering i datorn efter fotograferingen, för att maximera kvaliteten.

– Går inte att använda till t ex sociala medier eller annan “daglig användning”.
– Filformatet kräver efterbearbetning/bildbehandling.
+/- Jättestora filer (som inte är komprimerade alls).
+ All information finns kvar i filen, och går att plocka fram vid redigering.
+ Stor chans att få bilden just så som du vill ha den.

Vilket är bäst då?
Man skulle kunna sammanfatta det med att en JPG-fil inte är lika bra som en RAW-fil. En RAW-fil är alltid överlägsen en JPG-fil. Men att välja att fotografera i RAW är ändå inte alltid givet. Det beror alltså på vem du är och hur dina bilder ska användas. Man kan också konstatera att en bild som tas vid “normala”, fördelaktiga förhållanden inte alltid behöver all den information som RAW-filen ger, men vid andra tillfällen (och då du har problem att exponera rätt för alla delar i bilden) blir skillnaden otroligt viktig. Jag kommer att visa det här nedan.

Bildexempel RAW vs JPG
Bilderna nedan är tagna samtidigt (det går att ställa in så att kameran tar både en RAW-fil och en JPG). Du kan tydligt se att de är väldigt olika. RAW-filen till vänster är ganska kontrastlös och platt, nästan lite gråaktig. JPG-filen till höger är väldigt kontrastrik, mörkare, har klarare färger och mer skärpa. Det beror alltså på att kameran har redigerat bilden åt mig redan när jag tog den. Det kan, vid en första anblick, kännas som att JPG-filen är att föredra men lägg också märke till att den bilden är alldeles för mörk i de mörkaste partierna och att det saknas detaljer i jackans svarta ärmar.

Här nedanför har jag redigerat båda bilderna i Photoshop för att få dem så bra som möjligt. Med lite mer kontrast blir RAW-filen till vänster betydligt mer tilltalande. JPG-filen till höger har jag försökt att göra ljusare i de mörkaste partierna men det blir, som du ser, inte riktigt bra eftersom filen saknar information (som kameran slängt bort).

Bildexempel överexponerade bilder
Fotografierna nedan är exempel på hur användbart RAW-formatet är. Bilderna är tagna samtidigt med samma kamera, med samma objektiv och med samma inställningar. Jag har medvetet överexponerat bilden något för att kunna visa skillnaden mellan JPG och RAW. Bilderna är alltså, direkt ur kameran något för ljusa och den vita snön innehåller få eller inga detaljer.

Här är den överexponerade bilden i RAW-format, helt obearbetad direkt ur kameran.

Och här är den överexponerade bilden i JPG-format, helt obearbetad direkt ur kameran.

När jag sedan för över bilderna till datorn och tar in dem i mitt bildredigeringsprogram (i det här fallet Photoshop) försöker jag optimera båda filerna så att de blir så bra som möjligt vad gäller t ex kontrast och ljus. Och det är då det blir tydligt att min RAW-fil innehåller så otroligt mycket mer information än min JPG-fil. Vid redigeringen kan jag alltså få tillbaka struktur och detaljer i den kritvita snön (se nedan) i RAW-filen, medan det blir helt omöjligt med JPG-filen eftersom den informationen redan är bortslängd av kameran.

Här är bilden i RAW-format, redigerad i Photoshop för att få fram detaljer i snön.

Här är en närbild av snön i RAW-filen där du tydligt kan se att det finns många detaljer och skuggor i snön. Detta trots att de alltså inte syntes när bilden kom oredigerad ur kameran (se originalbild ovan).
Här nedan är bilden i JPG-format, redigerad i Photoshop. Den är betydligt förbättrad då det gäller kontrast och ljus i grenarna, men som du kan se finns det fortfarande ingen som helst täckning i snöpartierna. Där finns inga detaljer alls – allt är helt vitt och utfrätt. Detta beror alltså på att kameran slängt bort den information som skulle ha behövts för att “plocka fram” detaljerna i snön.

Här är en närbild av snön i JPG-filen. Där finns inga detaljer alls, snön är helt utfrätt, och det finns inga som helst möjligheter för mig att rädda bilden.

Bildexempel underexponerade bilder
Bilderna här nedan är också tagna samtidigt med samma kamera, med samma objektiv och med samma inställningar. Jag har medvetet underexponerat bilden något för att kunna visa skillnaden mellan JPG och RAW. Bilderna är alltså, direkt ur kameran, alldeles för mörka och det är svårt att se detaljer i modellens hår och jacka.

Här är den underexponerade bilden i RAW-format, helt obearbetad direkt ur kameran. Den är, förutom att den är för mörk, också rätt så “platt” och tråkig.

Och här är den underexponerade bilden i JPG-format, helt obearbetad direkt ur kameran. Du kan tydligt se att kameran har lagt på kontrast i bilden och att den är mycket mörkare än RAW-filen.

När jag för över båda bilderna till datorn och tar in dem i Photoshop försöker jag återigen optimera båda filerna så att de blir så bra som möjligt vad gäller t ex kontrast och ljus. Och det blir då återigen tydligt att min RAW-fil innehåller otroligt mycket mer information än min JPG-fil. Vid redigeringen kan jag “ljusa upp” RAW-filen så mycket att den blir riktigt, riktigt bra – jag får tillbaka detaljer både i modellens hår och i hennes svarta jacka, och bilden ser ut att ha tagits med rätt inställningar.

Här är bilden i RAW-format, redigerad i Photoshop och kraftigt “uppljusad”.

JPG-filen däremot blir “konstig” när jag gör den så pass mycket ljusare (igen eftersom kameran har slängt bort så mycket information). Färgerna “spricker” och det finns inga detaljer i bildens mörkaste partier.

Här nedan är bilden i JPG-format, redigerad i Photoshop och kraftigt “uppljusad”. Det är väldigt tydligt att bilden inte alls håller samma kvalitet som RAW-filen gör.

 

Sammanfattning och slutsats
Så vilket bildformat ska du nu använda? Det enklare JPG eller det något krångligare (men bättre) RAW? Ja, det är som sagt helt och hållet beroende på vem du är och hur du tänker använda dina bilder.

  • Är snabbhet och enkelhet det viktigaste för dig? Använd JPG!
  • Är kontroll och hög bildkvalitet det viktigaste för dig? Använd RAW!

Jag brukar aldrig rekommendera någon som precis har börjat fotografera att använda RAW-format. Det finns liksom ingen vits med det om man ändå inte är intresserad av bildredigering (som ju RAW-filen kräver). Men när man har fotograferat ett tag och börjar känna att man vill utvecklas och gå ett steg vidare – då är RAW ett absolut måste tycker jag!

Lär dig mer
Vill du veta mer om bildformat, om hur du ställer in din kamera, hur du komponerar dina bilder, hur du får bästa skärpa och vilka objektiv som är de bästa för dig? Då rekommenderar jag min stora online-fotokurs som släpps i april månad. Fram till den 30 mars (OBS! Förlängt 10 dagar) kan du investera i kursen till ett fantastiskt introduktionspris, och du får då också tillgång till personlig hjälp av mig. Vill du prova lite grann direkt är du också välkommen att anmäla dig till min gratiskurs där jag går igenom hur du kommer igång med din systemkamera och kan börja ta bättre bilder redan efter fyra dagar. Lycka till! 🙂

no comments
Add a comment...

Your email is never published or shared. Required fields are marked *

Kategorier

Arkiv

Menu