Julkalendern lucka 11: Bildkommunikation

När jag började fotografera mer “medvetet”, och sedan också professionellt, ramlade jag ofta över både böcker och föreläsningar där man pratade om bildkommunikation. Alltså vad man vill kommunicera med sina bilder. Jag tyckte då att det lät väldigt pretentiöst och jag hade svårt att tycka att det gällde mig och mina fotografier. Jag tänkte att jag inte var en sådan person som hade några bakomliggande tankar med mina bilder, och att det bara var väldigt speciella och duktiga fotografer som visste vad de ville kommunicera med sina bilder. Jag tänkte att jag ju bara tog en bild av en blomma… Det låg ingen tanke bakom det.

Men jag hade faktiskt fel! Faktum är att så fort vi tagit en bild och vi visar den för någon annan så kommunicerar vi något. Vi vill alltid säga något med vår bild, även om vi inte tänkt ut något storslaget innan fotograferingen. När jag tagit en bild av en blomma är det ju för att jag tycker om den och vill visa andra vad vacker den är. Så alltså kommunicerar jag just det: “Titta, en vacker blomma!”. Och det behöver inte vara krångligare än så.

Jag skulle vilja säga att det är väldigt viktigt på många olika sätt att vi tänker oss för så att vi verkligen kommunicerar det vi önskar med våra bilder. Det är så vi kan bli bättre fotografer.

Säg till exempel att jag skulle vilja ta en bild av mina barn som sitter i soffan en fredagskväll. Jag vill visa hur mysigt de har och jag vill lägga ut den i sociala medier för att visa andra. Jag tar upp min mobilkamera, tar en bild och lägger ut den. Med på bilden finns hela vår soffa där också mina hundar ligger, vardagsrumsbordet med resterna av vår taco-middag, några lortiga strumpor som ligger slängda på golvet, en hög med tvätt som ligger i ena änden av soffan och en kasse med matvaror som står i dörröppningen till köket.

Så vad kommunicerar jag nu med min bild? Vill jag visa mina Facebook-vänner att vi ätit tacos? Vill jag visa att jag inte tagit hand om tvätten i veckan? Vill jag visa att hundarna får vara uppe i soffan? Vill jag visat att jag varit och handlat? Vill jag visa hur rörigt vi har hemma? Ja, valen blir många och den som betraktar bilden kommer säkerligen inte att veta riktigt vad det är hen ska fokusera på, och vad jag egentligen ville med bilden.

Så för att verkligen kommunicera det jag önskade – att visa hur mysigt mina barn har i soffan – borde jag ha gått närmare dem när jag tog min bild. Gått närmare och sett till så att inte så mycket oväsentligt kom med, kanske ställa mig på ett sätt och vinkla kameran så att barnens ansikten blev det centrala i bilden (med en ren bakgrund). Hade jag sedan lagt ut den bilden hade alla som såg den vetat exakt vad det var jag ville visa: mina barn!

Att tänka på hur man komponerar sina bilder är alltså viktigare än man kanske tror. Det är dels viktigt både för hur bilden ska komma att se ut rent estetiskt (det är ju snyggare med två barnansikten än med två lortiga strumpor) och dels för att den som betraktar min bild verkligen ska förstå den, och därmed kunna ta den till sig. Läs gärna mer om komposition i lucka nummer 1 och nummer 2.

Bildkommunikation kan naturligtvis också innebära mer avancerade aspekter, och är ett helt ämne i sig (som man kan studera), men min poäng här är att det är viktigt att förstå att vi alltid måste fundera över hur vi väljer att presentera våra bilder och därmed hur vi kommunicerar.

no comments
Add a comment...

Your email is never published or shared. Required fields are marked *

Kategorier

Arkiv

Menu