Julkalendern lucka 12: Inspiration

För att utvecklas som fotograf är det bra att hämta inspiration på olika sätt. Dels genom att titta på andras bilder (som är oerhört viktigt) och dels genom att till exempel läsa böcker om fotografering, eller gå en kurs.

Kamera

Här kommer några inspirationstips från mig:

1. Instagram

Sök efter konton att följa för att hitta inspiration inom områden du brinner för eller vill lära dig mer om. Sök till exempel på olika hashtaggar:

#fotograf
#porträtt
#naturfotograf
#barnfotograf
#matfoto

När du söker på en tagg ger Instagram förslag på liknande taggar och du kan hitta vidare bland konton och bilder.

2. Fotoböcker av särskilda fotografer

Det finns en mängd inspirerande fotoböcker med bilder av professionella fotografer som kan vara otroligt spännande att titta i och lära av. Tänk på att både titta på bilder som du verkligen gillar och sådana som du inte gillar. Fundera över vad det är som du tilltalas av (och inte). (OBS! Jag är inte sponsrad av Bokus utan länkar till dem endast för att ge dig tips på böcker.)

3. Fotoböcker med tips inom olika områden

Läs en bok om ett särskilt område inom fotografi. Till exempel hur man fotograferar hästar och barn eller hur man tänker när man ska skapa riktigt bra svartvita foton.

4. Utställningar

Ett fantastiskt sätt att inspireras av andras bilder är att besöka en fotoutställning. Kanske finns det någon lokal utställning där du bor, eller så gör du ett besök på fotografins Mecka: Fotografiska museet i Stockholm. Där finns alltid en mängd fantastiska utställningar med fotografer från hela världen, och där finns också en härlig butik med allt för den fotointresserade.

5. Lär dig mer

Ett fantastiskt sätt att inspireras och att ständigt utvecklas som fotograf är att gå en kurs. Att sträva efter att lära mer och hitta nya infallsvinklar är det bästa man kan göra för att inte fastna i gamla mönster och trötta på sina egna bilder.

Det finns kurser lokalt hos olika studieförbund och många verksamma fotografer håller också ofta fotokurser. Hittar du inget som passar finns också kurser online. Både sådana där du lär dig att använda din kamera på bästa sätt, och utvecklas som fotograf och sådana som går in på olika teman inom fotografering (till exempel landskapsfotografering eller matfotografering).

Just nu erbjuder jag min stora fotokurs online “Fotografera med systemkamera” till extra bra pris. Fram till den 31/1 2019 får du den för endast 1 995 kr (ordinarie pris är 3 000 kr). Kursen ger dig många timmars kunskaper om hur du ställer in din kamera manuellt, hur du använder olika typer av objektiv, hur du får skärpa i dina bilder och mycket, mycket mer. Här kan du se exakt vad som ingår.

Är du osäker på om kursen är för dig kan jag rekommendera dig att börja med min gratiskurs “Bli en bättre fotograf” (som består av fyra lektioner som skickas till din mail). Gillar du den kan du gå vidare till den stora kursen efter det och lära dig allt mer grundligt.

 

no comments
Add a comment...

Your email is never published or shared. Required fields are marked *

Julkalendern lucka 11: Bildkommunikation

När jag började fotografera mer “medvetet”, och sedan också professionellt, ramlade jag ofta över både böcker och föreläsningar där man pratade om bildkommunikation. Alltså vad man vill kommunicera med sina bilder. Jag tyckte då att det lät väldigt pretentiöst och jag hade svårt att tycka att det gällde mig och mina fotografier. Jag tänkte att jag inte var en sådan person som hade några bakomliggande tankar med mina bilder, och att det bara var väldigt speciella och duktiga fotografer som visste vad de ville kommunicera med sina bilder. Jag tänkte att jag ju bara tog en bild av en blomma… Det låg ingen tanke bakom det.

Men jag hade faktiskt fel! Faktum är att så fort vi tagit en bild och vi visar den för någon annan så kommunicerar vi något. Vi vill alltid säga något med vår bild, även om vi inte tänkt ut något storslaget innan fotograferingen. När jag tagit en bild av en blomma är det ju för att jag tycker om den och vill visa andra vad vacker den är. Så alltså kommunicerar jag just det: “Titta, en vacker blomma!”. Och det behöver inte vara krångligare än så.

Jag skulle vilja säga att det är väldigt viktigt på många olika sätt att vi tänker oss för så att vi verkligen kommunicerar det vi önskar med våra bilder. Det är så vi kan bli bättre fotografer.

Säg till exempel att jag skulle vilja ta en bild av mina barn som sitter i soffan en fredagskväll. Jag vill visa hur mysigt de har och jag vill lägga ut den i sociala medier för att visa andra. Jag tar upp min mobilkamera, tar en bild och lägger ut den. Med på bilden finns hela vår soffa där också mina hundar ligger, vardagsrumsbordet med resterna av vår taco-middag, några lortiga strumpor som ligger slängda på golvet, en hög med tvätt som ligger i ena änden av soffan och en kasse med matvaror som står i dörröppningen till köket.

Så vad kommunicerar jag nu med min bild? Vill jag visa mina Facebook-vänner att vi ätit tacos? Vill jag visa att jag inte tagit hand om tvätten i veckan? Vill jag visa att hundarna får vara uppe i soffan? Vill jag visat att jag varit och handlat? Vill jag visa hur rörigt vi har hemma? Ja, valen blir många och den som betraktar bilden kommer säkerligen inte att veta riktigt vad det är hen ska fokusera på, och vad jag egentligen ville med bilden.

Så för att verkligen kommunicera det jag önskade – att visa hur mysigt mina barn har i soffan – borde jag ha gått närmare dem när jag tog min bild. Gått närmare och sett till så att inte så mycket oväsentligt kom med, kanske ställa mig på ett sätt och vinkla kameran så att barnens ansikten blev det centrala i bilden (med en ren bakgrund). Hade jag sedan lagt ut den bilden hade alla som såg den vetat exakt vad det var jag ville visa: mina barn!

Att tänka på hur man komponerar sina bilder är alltså viktigare än man kanske tror. Det är dels viktigt både för hur bilden ska komma att se ut rent estetiskt (det är ju snyggare med två barnansikten än med två lortiga strumpor) och dels för att den som betraktar min bild verkligen ska förstå den, och därmed kunna ta den till sig. Läs gärna mer om komposition i lucka nummer 1 och nummer 2.

Bildkommunikation kan naturligtvis också innebära mer avancerade aspekter, och är ett helt ämne i sig (som man kan studera), men min poäng här är att det är viktigt att förstå att vi alltid måste fundera över hur vi väljer att presentera våra bilder och därmed hur vi kommunicerar.

no comments
Add a comment...

Your email is never published or shared. Required fields are marked *

Julkalendern lucka 10: Blixt eller inte blixt

Många som fotograferar använder den inbyggda blixt som finns i mobiltelefoner och systemkameror. Ofta fälls blixten upp automatiskt och man tänker inte ens på att den gör det.

Men här ska du få dagens (kanske hela julkalenderns) bästa tips: ANVÄND INTE DEN INBYGGDA BLIXTEN!

När du fotograferar med systemkamera ställer du in din kamera manuellt för att slippa blixten och när du fotograferar med mobiltelefon stänger du helt enkelt av blixtfunktionen.

“Men… kanske du säger nu – varför finns det blixtar om jag inte ska använda dem? Ibland behöver man ju det.” Det korta svaret är att det finns bra blixtar och att det finns dåliga blixtar.

Dåliga blixtar

De dåliga blixtarna är de som sitter inbyggda i din mobiltelefon och din systemkamera. Jag ska försöka förklara varför.

För att göra det måste jag först berätta lite om ljus. Ljus är ju förutsättningen för att du överhuvudtaget ska få en bild när du fotograferar. Utan ljus – ingen bild (men mer om det i en annan lucka). Här och nu räcker det med att vi konstaterar att ljus dels kan vara hårt och dels mjukt.

  • Ett hårt ljus får man från en liten ljuskälla och då får man också skarpa, hårda skuggor.
  • Ett mjukt ljus får man från en stor ljuskälla, och då får man mjuka skuggor.

Vår sol är en liten ljuskälla. Jo, faktiskt! För även om solen ju är gigantisk så är den liten i förhållande till oss här på jorden. Och den ger alltså ett hårt ljus med hårda skuggor. Därför är det en riktigt dålig idé att fotografera mitt i strålande solsken. Titta här så förstår du vad jag menar.

Du kan se de skarpa skuggorna i modellens ansikte (under näsan och hakan) på den högra bilden. De finns alltså där eftersom solen strålar rakt mot modellen.

Väljer man istället att fotografera en molnig dag eller t ex i skuggan från ett träd blir skuggorna istället nästan obefintliga och mjuka. Det beror på att ljuskällan då blir större. En molnig dag blir hela himlen vår ljuskälla istället för den lilla solen. Det ser du exempel på i den vänstra bilden.

Samma sak gäller för den inbyggda blixten i vår kamera. Den är, precis som solen, också en pytteliten ljuskälla och den ger därför ett hårt ljus med skarpa skuggor.

Skuggan under hakan på modellen är väldigt skarp och tydlig i den vänstra bilden som jag tagit med min systemkameras inbyggda blixt. Eftersom jag dessutom ju har riktat den pyttelilla ljuskällan (blixten) rakt mot modellens ansikte får vi också en “platt” effekt och bilden blir inte så smickrande.

När jag sedan stängde av blixten och istället använde ljuset från en dörröppning till vänster om modellen (höger i bild) kan du se att bilden blev mycket bättre och mer smickrande för modellen. Nu får hon ljus på ena sidan av ansiktet från dörröppningen och skuggorna blir mjuka och fina. Det beror alltså på att ljuskällan nu är stor (dörren), och du kan också se att ansiktet ser mer levande ut när det bildas ett mjukt skuggparti på den ena sidan av ansiktet (istället för att ljuset kommer rakt framifrån).

Bra blixtar

De bra blixtarna då? Jo, det finns förstås sådana också. Alla typer av blixtar som finns utanför din kamera är bättre än de inbyggda. Dels finns förstås studioblixtar som ger dig maximal möjlighet att påverka ditt ljus på bästa sätt. Men det är kanske inte så vanligt att man investerar i sådana om man inte jobbar som fotograf.

Mitt råd är istället att du (om du har en systemkamera och vill kunna använda blixt) investerar i en extern blixt som du kan fästa på din kameras ovansida. Dels kan du då ställa in blixtens effekt och på så sätt förhindra att det kommer allt för mycket ljus, och dels kan du då vrida blixten så att den inte slår rakt i ansiktet på din modell.

Genom att vrida blixten uppåt mot taket eller åt sidan mot väggen, kommer ljuset från blixten att studsa och indirekt spridas mot din modell. Istället för en liten ljuskälla får du då en stor (= väggen eller taket) och skuggorna kommer att bli mjuka och fina.

Här nedanför kan du se exempel på hur det blir med den externa blixten riktad rakt mot mot modellen (då blir den nästan som den inbyggda), med blixten riktad uppåt och med blixten riktad åt sidan. Den allra bästa bilden, i mitt tycke, är den sista där jag studsat blixten in i väggen bredvid modellen. Då får vi, som du ser, samma effekt som ovan när modellen fick ljus i ansiktet från sidan av en dörröppning.

no comments
Add a comment...

Your email is never published or shared. Required fields are marked *

Julkalendern lucka 9: Bakgrunder

Det går inte att nog betona vikten av genomtänkta bakgrunder när du fotograferar. Jag skulle tro att de allra flesta riktigt dåliga bilder som tas, är dåliga på grund av att den som tagit bilden inte tänkt på hur bakgrunden sett ut.

En enhetlig bakgrund blir ofta bättre än en rörig. Med för mycket detaljer och saker som händer i bakgrunden blir det svårt för betraktaren att se vad det är du vill kommunicera med din bild. Det blir helt enkelt svårt att veta vad det är man ska titta på. Genom att se till så att bakgrunden inte tar för mycket uppmärksamhet från huvudobjektet i bilden ser du till att din bild blir lätt att “läsa av”.

Det är också viktigt att du tänker på att du kan röra dig och flytta omkring både saker och personer innan du tar din bild. Ska du ta ett porträtt och du placerar din modell intill en soptunna skulle jag vilja hävda att den bilden inte kommer att bli så bra (såvida du nu inte vill porträttera en renhållningsarbetare i hens naturliga miljö, och soptunnan är en viktig del av det du vill kommunicera med din bild).

Istället för att stå stilla precis där du står, och låta din modell stå där hen står är det viktigt att du “ser” bilden innan du tar den och att du rör dig så att du får den opimala bilden. Du har alltid möjlighet att förändra en bakgrund/din bild så att den blir bättre:

  • Du kan flytta dig (så att soptunnan inte blir med i bild)
  • Du kan flytta modellen (så att soptunnan inte blir med i bild)
  • Du kan flytta på soptunnan (så att den inte blir med i bild)

Du måste inte ha tillgång till en studio med helt vita väggar – det går nästan alltid att hitta tillräckligt neutrala bakgrunder där du befinner dig. Flytta undan saker och tänk dig för. Sjöar, gräsmattor, väggar, gardiner, draperier, tyg, kläder, möbler, sand, asfalt, dörrar o sv fungerar bra som bakgrunder och kommer att hjälpa dig att kommunicera/visa det du verkligen önskar. På så sätt kommer dina bilder att upplevas som “bättre” eftersom betraktaren inte behöver leta efter det som är viktigt i bilden.

no comments
Add a comment...

Your email is never published or shared. Required fields are marked *

Julkalendern lucka 8: Fotografera detaljerna

Tänk alltid på vad det är du vill visa i ditt fotografi. Vad vill du att betraktaren ska se och känna när hen tittar på din bild?

Något man ofta glömmer är att det ibland (ofta) kan vara en bra idé att fotografera detaljer istället för helhet.

Bilderna nedan är ett bra exempel på detta. Jag vill visa de vackra tygkassarna i min bild, och istället för att ta med en stor del av rummet där de hänger kan jag välja att gå nära och låta påsarna bli det viktiga i bilden. På så sätt gör jag det lättare för betraktaren att se det jag vill att hen ska se.

Att fotografera handlar om kommunikation. Du kommunicerar alltid någonting när du visar en bild för någon annan. Du vill alltid säga/visa något med dina bilder, och det är viktigt att du är tydlig och tänker på hur du komponerar dina bilder, så att du verkligen kommunicerar det som du önskar (och inte något helt annat).

Här är fler exempel på bilder där jag valt att visa detaljer istället för helhet. Tänk på att det inte alltid ens är nödvändigt att ta med hela objektet du fotograferar. Det räcker ofta med att en liten bit av det finns med i bilden. Genom att utesluta en del kan din bild bli mer spännande och dynamisk.

no comments
Add a comment...

Your email is never published or shared. Required fields are marked *

Hej! Jag heter Ann-Sofie. Här på min blogg får du massor av användbara fototips och en inblick i mitt jobb som barn- och familjefotograf.

Kategorier

Arkiv

Menu