Julkalendern lucka 10: Blixt eller inte blixt

Många som fotograferar använder den inbyggda blixt som finns i mobiltelefoner och systemkameror. Ofta fälls blixten upp automatiskt och man tänker inte ens på att den gör det.

Men här ska du få dagens (kanske hela julkalenderns) bästa tips: ANVÄND INTE DEN INBYGGDA BLIXTEN!

När du fotograferar med systemkamera ställer du in din kamera manuellt för att slippa blixten och när du fotograferar med mobiltelefon stänger du helt enkelt av blixtfunktionen.

“Men… kanske du säger nu – varför finns det blixtar om jag inte ska använda dem? Ibland behöver man ju det.” Det korta svaret är att det finns bra blixtar och att det finns dåliga blixtar.

Dåliga blixtar

De dåliga blixtarna är de som sitter inbyggda i din mobiltelefon och din systemkamera. Jag ska försöka förklara varför.

För att göra det måste jag först berätta lite om ljus. Ljus är ju förutsättningen för att du överhuvudtaget ska få en bild när du fotograferar. Utan ljus – ingen bild (men mer om det i en annan lucka). Här och nu räcker det med att vi konstaterar att ljus dels kan vara hårt och dels mjukt.

  • Ett hårt ljus får man från en liten ljuskälla och då får man också skarpa, hårda skuggor.
  • Ett mjukt ljus får man från en stor ljuskälla, och då får man mjuka skuggor.

Vår sol är en liten ljuskälla. Jo, faktiskt! För även om solen ju är gigantisk så är den liten i förhållande till oss här på jorden. Och den ger alltså ett hårt ljus med hårda skuggor. Därför är det en riktigt dålig idé att fotografera mitt i strålande solsken. Titta här så förstår du vad jag menar.

Du kan se de skarpa skuggorna i modellens ansikte (under näsan och hakan) på den högra bilden. De finns alltså där eftersom solen strålar rakt mot modellen.

Väljer man istället att fotografera en molnig dag eller t ex i skuggan från ett träd blir skuggorna istället nästan obefintliga och mjuka. Det beror på att ljuskällan då blir större. En molnig dag blir hela himlen vår ljuskälla istället för den lilla solen. Det ser du exempel på i den vänstra bilden.

Samma sak gäller för den inbyggda blixten i vår kamera. Den är, precis som solen, också en pytteliten ljuskälla och den ger därför ett hårt ljus med skarpa skuggor.

Skuggan under hakan på modellen är väldigt skarp och tydlig i den vänstra bilden som jag tagit med min systemkameras inbyggda blixt. Eftersom jag dessutom ju har riktat den pyttelilla ljuskällan (blixten) rakt mot modellens ansikte får vi också en “platt” effekt och bilden blir inte så smickrande.

När jag sedan stängde av blixten och istället använde ljuset från en dörröppning till vänster om modellen (höger i bild) kan du se att bilden blev mycket bättre och mer smickrande för modellen. Nu får hon ljus på ena sidan av ansiktet från dörröppningen och skuggorna blir mjuka och fina. Det beror alltså på att ljuskällan nu är stor (dörren), och du kan också se att ansiktet ser mer levande ut när det bildas ett mjukt skuggparti på den ena sidan av ansiktet (istället för att ljuset kommer rakt framifrån).

Bra blixtar

De bra blixtarna då? Jo, det finns förstås sådana också. Alla typer av blixtar som finns utanför din kamera är bättre än de inbyggda. Dels finns förstås studioblixtar som ger dig maximal möjlighet att påverka ditt ljus på bästa sätt. Men det är kanske inte så vanligt att man investerar i sådana om man inte jobbar som fotograf.

Mitt råd är istället att du (om du har en systemkamera och vill kunna använda blixt) investerar i en extern blixt som du kan fästa på din kameras ovansida. Dels kan du då ställa in blixtens effekt och på så sätt förhindra att det kommer allt för mycket ljus, och dels kan du då vrida blixten så att den inte slår rakt i ansiktet på din modell.

Genom att vrida blixten uppåt mot taket eller åt sidan mot väggen, kommer ljuset från blixten att studsa och indirekt spridas mot din modell. Istället för en liten ljuskälla får du då en stor (= väggen eller taket) och skuggorna kommer att bli mjuka och fina.

Här nedanför kan du se exempel på hur det blir med den externa blixten riktad rakt mot mot modellen (då blir den nästan som den inbyggda), med blixten riktad uppåt och med blixten riktad åt sidan. Den allra bästa bilden, i mitt tycke, är den sista där jag studsat blixten in i väggen bredvid modellen. Då får vi, som du ser, samma effekt som ovan när modellen fick ljus i ansiktet från sidan av en dörröppning.

no comments
Add a comment...

Your email is never published or shared. Required fields are marked *

Julkalendern lucka 9: Bakgrunder

Det går inte att nog betona vikten av genomtänkta bakgrunder när du fotograferar. Jag skulle tro att de allra flesta riktigt dåliga bilder som tas, är dåliga på grund av att den som tagit bilden inte tänkt på hur bakgrunden sett ut.

En enhetlig bakgrund blir ofta bättre än en rörig. Med för mycket detaljer och saker som händer i bakgrunden blir det svårt för betraktaren att se vad det är du vill kommunicera med din bild. Det blir helt enkelt svårt att veta vad det är man ska titta på. Genom att se till så att bakgrunden inte tar för mycket uppmärksamhet från huvudobjektet i bilden ser du till att din bild blir lätt att “läsa av”.

Det är också viktigt att du tänker på att du kan röra dig och flytta omkring både saker och personer innan du tar din bild. Ska du ta ett porträtt och du placerar din modell intill en soptunna skulle jag vilja hävda att den bilden inte kommer att bli så bra (såvida du nu inte vill porträttera en renhållningsarbetare i hens naturliga miljö, och soptunnan är en viktig del av det du vill kommunicera med din bild).

Istället för att stå stilla precis där du står, och låta din modell stå där hen står är det viktigt att du “ser” bilden innan du tar den och att du rör dig så att du får den opimala bilden. Du har alltid möjlighet att förändra en bakgrund/din bild så att den blir bättre:

  • Du kan flytta dig (så att soptunnan inte blir med i bild)
  • Du kan flytta modellen (så att soptunnan inte blir med i bild)
  • Du kan flytta på soptunnan (så att den inte blir med i bild)

Du måste inte ha tillgång till en studio med helt vita väggar – det går nästan alltid att hitta tillräckligt neutrala bakgrunder där du befinner dig. Flytta undan saker och tänk dig för. Sjöar, gräsmattor, väggar, gardiner, draperier, tyg, kläder, möbler, sand, asfalt, dörrar o sv fungerar bra som bakgrunder och kommer att hjälpa dig att kommunicera/visa det du verkligen önskar. På så sätt kommer dina bilder att upplevas som “bättre” eftersom betraktaren inte behöver leta efter det som är viktigt i bilden.

no comments
Add a comment...

Your email is never published or shared. Required fields are marked *

Julkalendern lucka 8: Fotografera detaljerna

Tänk alltid på vad det är du vill visa i ditt fotografi. Vad vill du att betraktaren ska se och känna när hen tittar på din bild?

Något man ofta glömmer är att det ibland (ofta) kan vara en bra idé att fotografera detaljer istället för helhet.

Bilderna nedan är ett bra exempel på detta. Jag vill visa de vackra tygkassarna i min bild, och istället för att ta med en stor del av rummet där de hänger kan jag välja att gå nära och låta påsarna bli det viktiga i bilden. På så sätt gör jag det lättare för betraktaren att se det jag vill att hen ska se.

Att fotografera handlar om kommunikation. Du kommunicerar alltid någonting när du visar en bild för någon annan. Du vill alltid säga/visa något med dina bilder, och det är viktigt att du är tydlig och tänker på hur du komponerar dina bilder, så att du verkligen kommunicerar det som du önskar (och inte något helt annat).

Här är fler exempel på bilder där jag valt att visa detaljer istället för helhet. Tänk på att det inte alltid ens är nödvändigt att ta med hela objektet du fotograferar. Det räcker ofta med att en liten bit av det finns med i bilden. Genom att utesluta en del kan din bild bli mer spännande och dynamisk.

no comments
Add a comment...

Your email is never published or shared. Required fields are marked *

Julkalendern lucka 7: Fotografera barn

Att fotografera barn är bland det roligaste jag vet. Jag har lärt mig en hel del genom åren och tänkte att jag skulle dela med mig av mina tips på hur du kan få riktigt bra bilder på barn:

Trygghet
Det absolut viktigaste du ska tänka på när du fotograferar barn, är att de måste känna sig trygga och glada under fotograferingen. Gör de inte det kommer du inte att få några bra bilder även om du har senaste kameramodellen och det tjusigaste objektivet.

Jag skulle vilja säga att fotografering av människor (både barn och vuxna) till 80% handlar om psykologi. Resterande 20% handlar om bland annat utrustning, ljussättning och komposition. Kan du inte få din modell att känna sig trygg och glad under fotograferingen kommer du garanterat att misslyckas med bilderna.

Är det dina egna barn du ska fotografera kanske det inte är något större problem att få dem att känna sig trygga med dig, men så fort du ska fotografera någon annans barn måste du börja med att bygga upp en relation till barnet. Och du har oftast inte så lång tid på dig att göra det. Så det måste gå snabbt, och du måste fånga barnets intresse så fort ni möts.

Under hela fotograferingen måste du ha barnets bästa i fokus. Försök aldrig tvinga fram några bilder (inte ens på dina egna barn) – det blir sällan bra då. Lek och ha roligt och få barnet att känna sig omtyckt. Visa att du också har roligt, och bli aldrig irriterad (vilket kan vara lättare när man fotograferar andras barn än sina egna) – då tappar barnet fort intresse.

Äkthet
Det är viktigt att barnbilder känns äkta och att de visar barnet så som det är. Vissa barn är spralliga och busiga medan andra är blyga och försiktiga. Låt det synas i bilderna.

Krysta inte fram en “seriös” bild av ett barn som har myror i brallan och spring i benen, utan låt barnet visa sin glädje i bilderna istället. Det gäller både i fotostudio men kanske framförallt vid fotografering i hemmet eller utomhus.

Du kan också fotografera dina barn när de inte är medvetna om det. Till exempel då de är mitt i leken. Då får du riktigt äkta bilder som blir värdefulla minnen av er vardag.

Vinklar och komposition
Kom ihåg att du vinner mycket på att röra på dig när du fotograferar. Stå inte stilla på samma ställe och ta alla dina bilder utan tänk på att ta bilder ur olika vinklar och på olika ställen (för att få olika bakgrunder och olika ljus).
Tänk på att gå ner i barnets höjd när du fotograferar så att du får bilder på barnet rakt framifrån och inte snett ovanifrån som du får om du står upp. Kanske du måste sitta ner när du fotograferar.
Du kan också experimentera med olika oväntade vinklar i dina bilder för att göra dem mer intressanta. Så kanske du ställer dig upp på en stol och tar några bilder ovanifrån, eller lägger dig ner…? Eller kanske du bara tar med ditt barns händer och färgkritan i någon bild istället för hela barnet och rummet?
Byt plats och se om bakgrunden blir bättre när du gör det. Flytta undan onödiga saker som inte ska vara med i bilden och fundera över vad det är du verkligen vill visa med din bild. Bidrar grannens soptunna till något eller borde ni kanske flytta er till en plats med lugnare bakgrund?
Kamerainställningar
När du fotograferar barn måste du räkna med att de rör på sig. Kanske inte hela tiden (om det inte är en 1-åring du har framför dig), men du måste ändå ställa in din kamera så att den fryser viss rörelse. Annars blir dina bilder suddiga. När du ställer in din kamera manuellt kan du anpassa slutartiden så att du fryser rörelser, men du kan också ställa in en slutartid som gör att du framhäver barnets rörelser (om det är det du är ute efter). På så sätt kan du få skarpa fina bilder när du önskar det, och bilder där man ser “fartränder” efter ett springande barn om du önskar det.
Har du dålig koll på det där med slutartider och manuell inställning av kameran kan jag tipsa om min gratiskurs där du får lära dig grunderna.
no comments
Add a comment...

Your email is never published or shared. Required fields are marked *

Julkalendern lucka 6: Julklappstips

Här kommer mina bästa tips på julklappar till den fotointresserade:

OBS! Jag är inte sponsrad av något av företagen jag länkar till.

 

no comments
Add a comment...

Your email is never published or shared. Required fields are marked *

Hej! Jag heter Ann-Sofie. Här på min blogg får du massor av användbara fototips och en inblick i mitt jobb som barn- och familjefotograf.

Kategorier

Arkiv

Menu