Fotokurs

Fotograf Ann-Sofie Åberg Hofors

Nybörjarkurs i fotografering med systemkamera

Nu har du möjlighet att lära dig förstå din kamera och ta kontroll över dina foton. När du förstår hur kameran fungerar blir det roligare att fotografera och dina bilder blir bättre. På min nybörjarkurs lär du dig att använda kamerans manuella läge och slipper därmed råka ut för att kamerans autoläge förstör dina värdefulla ögonblick.

Kursen är sammanlagt sju timmar fördelade på två dagar.

Dag 1:
Du får lära dig hur systemkameran fungerar och hur du använder kamerans manuella läge för att få dina bilder precis så som du vill ha dem. Du lär dig allt om bländare, slutare och ISO, och det viktiga sambandet dem emellan.

Du lär dig också att använda kamerans fokuspunkter så att dina bilder blir skarpa där du vill att de ska vara det.

Det kommer självklart att finnas tid till frågor och till att du provar det vi har gått igenom.

Dag 2:
Repetition av hur bländare, slutare och ISO påverkar dina fotografier och hur du kan använda dessa för att få olika uttryck i bilderna.

Jag går också igenom olika typer av objektiv (t ex macro, vidvinkel och tele) och visar hur mycket de påverkar dina bilder vid fotograferingen.

Vi pratar vidare om bildseende, komposition och vad du kan tänka på för att få dina bilder mer uttrycksfulla.

Dagen, och kursen, avslutas med fotografering utomhus, under handledning. Vid allt för dåligt väder fotograferar vi inomhus.

Datum för kurser 2017:

22-23 april, kl 9.30-13.00
26-27 augusti, kl 9.30-13.00

Krav:
Inga förkunskaper krävs. Ta bara med egen systemkamera (med möjlighet till manuell inställning) samt kamerans instruktionsbok. Minst två anmälningar krävs för att kursen ska hållas. Vid avanmälan senare än 1 vecka innan kursstart debiteras halva kursavgiften (undantag vid sjukdom).

Plats: I min studio i ”Mejeriet” på Källgatan 2 i Hofors.

Pris: 2 000 kronor (faktura skickas ut två veckor före kursstart). Om du önskar finns det möjlighet att dela upp betalningen. Frukost/fika båda dagarna och ett enklare kompendium ingår i priset.

Anmälan: Skicka namn, adress, telefonnummer och det datum du önskar gå, till kontakt@favoritfoto.se eller ring 072-547 50 18.

 

Så här säger tidigare kursdeltagare: 

”Inspirerande och mycket lärorik kurs som definitivt väckte lusten att fotografera mera. På ett pedagogiskt och engagerat sätt vägledde Ann-Sofie oss genom det som tidigare känts som en hopplös djungel av begrepp och siffror. Rekommenderas verkligen!”

”Kan verkligen rekommendera Ann-Sofies fotokurs. Jag trodde aldrig att jag skulle kunna lära mig att använda kameran utan automatläge. Efter kursen förstår jag precis hur det hänger ihop och Ann-Sofie är verkligen jätteduktig på att förklara på ett lättsamt och enkelt sätt!”

Menu